HTML

Boldog város

A politika, a gazdaság és az élet célja, hogy boldoggá tegye az embereket. Ezzel kapcsolatos javaslataimról, észrevételeimről, álláspontjaimról írok majd az oldalon. Alapvetően politikamentes blogot írok arról, hogy milyen lenne egy számomra ideális város, társadalom (akár ország). Biztosan lesznek olyan tartalmak, amely aktuálpolitikai témákat is feszeget, de mivel véleményem szerint egyik párt (ide értve a jelenlegi parlamenti és azon kívüli pártokat) sem az emberek boldogságát, hanem a saját hatalmát, a másik lejáratását helyezi a középpontba, így egyik sem hiteles a szememben, ezért érzelmi indíttatások nélkül foglalhatok állást, fejthetem ki a véleményem.

Friss topikok

Archívum

2013.12.21. 11:23 druppel

Közlekedés

A bejegyzés ihletője Bogotá volt polgármesterének TED-es beszéde. Amelyik arról szól, hogy a gazdag város titka a közlekedésben, közterek használatában rejlő egyenlőség. 

Tömegközlekedés

Jelenleg egy megyeszékhelyen élek, amelyiknek a tömegközlekedése megragadt a rendszerváltás idejében elvárt szinten. A buszjáratok ritkák, a város különböző pontjai nehezen megközelíthetőek, a bérletárak nincsenek összhangban a szolgáltatás színvonalával. Ezért egy család számára nem alternatíva a tömegközlekedés használata a gépkocsival szemben.

Megnevezés Ár
Előre vásárolt menetjegy/járművön vásárolt menetjegy 250/335 Ft
Havi összvonalas felnőtt bérlet 6 610 Ft
Havi összvonalas diák bérlet 2 300 Ft

Az általam megálmodott boldog városban külön leválasztott (akár fizikai korlátokkal) buszsávban közlekedhetnének a hibrid, alacsony károsanyag kibocsátású, csendes járművek és a trolibuszok. A buszokat rendszeresen tisztán és karban tartanák. A buszok kamerákkal lennének felszerelve a rongálások elkerülése érdekében, a megállókban pedig elektronikus beléptetőkapuk ellenőriznék az elektronikus jegyek/bérletek érvényességét, az utasok kényelmét pedig az online/mobilalkalmazás segítségével megtett kilométer, idő alapján is megvásárolható jegyek, bérletek szolgálnák. A város központi részein kizárólag autóbuszok, kerékpárosok, gyalogosok közlekedhetnek.

Lakóhelyem sajátosságaiból adódóan több olyan járat is közlekedik, amelyik a város határán kívülre szállít utasokat, a menetjegyek, bérletek árában viszont nincs differencia, a költségek arányosan oszlanak meg azok között, akik néhány kilométert közlekednek napi szinten, és azok között, akik több tíz kilométert tesznek meg autóbusszal. A zónák alapján kialakított díjszabással ez különbség feloldhatóvá válna, azoknak is költséghatékony alternatívává válhat a tömegközlekedés, akiknek eddig olcsóbb volt autóba ülniük, mint bérletet vásárolniuk.

A tömegközlekedési rendszer másik nagy problémája az éjszakai járatok hiánya. Az utolsó busz 22:45-kor indul, míg a legelső 4:45 perckor. A fő gerincvonalakon indított 30-60 percenként közlekedő éjszakai járatok növelhetnék a város közbiztonságát, élénkíthetnék a városi életet, ösztönözhetnék a jegy/bérletvásárlást azoknál a fiataloknál, akik jellemzően gazdagabb családból jöttek és szeretnek szórakozni, kikapcsolódni, és eddig a taxit kellett választaniuk, mint éjszakai közlekedési alternatívát.

Gyalogos/kerékpáros közlekedés

A fentiek mellett kiemelt fontosságú a magas színvonalú gyalogos, kerékpáros közlekedési lehetőségek megteremtése. A legkézenfekvőbb megoldás a védett buszsávok melletti védett kerékpáros/gyalogos sávok kialakítása a főbb közlekedési útvonalakon.

Források

A közlekedés átalakításához, infrastruktúra fejlesztéséhez természetesen jelentős mennyiségű forrásra van szükség, melyeket egy város önerőből lényegében képtelen előteremteni. A forrásszerzés egyik lehetősége a különböző fejlesztési források felhasználása. Kiváló kiegészítő forrás lehet a nagyvállalatok innovációs osztályainak smartcity törekvéseiben nyújtott partnerség.

Sajnos, mint ismert Magyarországon épülnek a legdrágább autópályák, kerékpárutak részben a mindent átszövő korrupciónak köszönhetően. Ezért a fejlesztések koordinálásához, lebonyolításához célszerű egy transzparensen működő, gazdálkodó Városi Közlekedésfejlesztési Nonprofit céget létrehozni, amelyik a közmunkásokban rejlő lehetőséget és a munkavállalói szféra tudását, tapasztalatait ötvözve a piacinál alacsonyabb áron, akár magasabb minőségben is képes a fejlesztések végrehajtására együttműködve a különböző stratégiai partnerekkel.

A költségek ellensúlyozásának egy másik igen jelentős része pedig a közlekedési cég bevételeinek növelése, kiadásainak csökkentése a fejlesztés következtében. A tömegközlekedési rendszer kiterjesztésével, a városi autós közlekedés megszüntetésével a társaság bevételei növekedhetnek, az idő/kilométer alapú jegyek/bérletek és az ellenőrzőkapuk bevezetésével a bliccelők száma csökkenhet, így a jegybevételek jelentősen növekedhetnek. A bevételnövelés egy másik formája az újonnan létrejövő, akár célzottan használható reklám/marketing lehetőségekben rejlik. A reklámfelületek értékesítésével jelentős többletbevételt érhet el a közlekedési társaság. A kiadáscsökkentés részben a bekamerázott kocsikban bekövetkező rongálások mértékének csökkenésében, részben a hibrid technológiában rejlő költségmegtakarításban, a zárt közlekedési pályának köszönhető holtidő csökkentésben, illetve az újszerű, egységes járműpark karbantartási költségeinek csökkenésében mutatkozik meg.

A város szempontjából jelentős közvetlen, illetve közvetett haszonná válhat a környezet tisztaságának növelése, a lakók mobilitásának növekedése, a belső fogyasztás viszonylagos növekedése, a közösségi közlekedés finanszírozásának csökkenése, és a város szélén kialakított P+R parkolóhelyek bevételei. Többlet haszonhoz vezethet az így megszerzett innovációs potenciál és kapcsolatrendszer. Nem utolsó sorban egy fiatal, modern város a későbbi fejlődés, gazdasági fellendülés alapja. Hozzájárul a fiatalok elvándorlásának csökkenéséhez, a tudás helyben tartásához (hamarosan erről is készül egy bejegyzés).

Jól látható, hogy a közlekedési rendszer megújítása minden fél számára nyertes játszma, amelyik hozzájárul a városlakók komfortérzetének növekedéséhez, a környezetvédelemhez, és modern város képének kialakításához.

Természetesen egy ilyen átalakításhoz széleskörű társadalmi egyeztetésre, hatásvizsgálatok elkészítésére van szükség, amely kijelöli a reformok kereteit, útját.

Szólj hozzá!

Címkék: hatékonyság közlekedés innováció környezetvédelem smartcity


A bejegyzés trackback címe:

https://boldogvaros.blog.hu/api/trackback/id/tr65703231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása